
В Україні черговий раз можна констатувати кризис креативу у вітчизняних розробників реклами і, як наслідок, перехід до легкого та не потребуючого фантазії способу привернути увагу споживача – апелювання до інстинктів. Вочевидь рекламщики забули, що основним призначенням реклами є в першу чергу інформування споживача про товар та його споживчі якості, а також забули і про те, що реклама має величезний вплив на свідомість людини і здатна пропагувати не тільки товари, але й цінності. Саме тому в державі встановлені певні обмеження на рекламу, яка може негативно вплинути на суспільну мораль, виховання дітей або завдати шкоди здоров’ю населення.
Однак, попри зазначене вище, українці знову стикнулись із появою нової рекламної кампанії, яка, не розрізняючи громадян за віком, вривається у тонку матерію їх свідомості та бентежить національні культурні стереотипи. Спробуємо до неї придивитись.
Текст рекламної композиції містить в собі термін «потенція», який традиційно прийнято відносити до сфери сексуального здоров’я. Така думка підтверджується інформацією на офіційному сайті кампанії (дані містяться у цій же рекламі), де йдеться про лікування еректильної дисфункції. До того ж слід додати і певну нестандартність рекламного щита, з неоднозначною випуклістю у його середині, що в сполучені із терміном «потенція» здатне викликати в людини асоціації сексуального характеру.
Наведене вище та скарги громадян дають підстави вважати, що композицію населення розуміє не як таку, що несе певну інформацію, а таку, що в своїй цілісності може являти публічний натяк сексуального характеру, не відповідний традиційним для українців правилам пристойності, яким повинна відповідати реклама згідно із ст.7 Закону України «Про рекламу».
Турбує і особлива чутливість дітей до зазначеної рекламної композиції та випадки стимулювання нею підвищеної зацікавленості питаннями фізіології сексу та статевих відносин, не притаманних для їх віку.
Також, на фоні систематичних випадків відпуску в аптеках ліків населенню без рецептів та постійної констатації фахівцями у галузі медицини наявності ускладнень захворювань в людей внаслідок самолікування, викликає подив поширення рекламної кампанії, яка приховує в собі рекламу рецептурного лікарського препарату, здатного зашкодити людині внаслідок його безконтрольного застосування. До слова сказати, що саме для уникнення загрози здоров’ю населення законодавцем приймалась норма про заборону реклами лікарських засобів, які вживаються та розповсюджуються тільки за приписом (рецептом) лікаря і була закладена у ст. 21 Закону України «Про рекламу».
Можна ще багато говорити про недоліки цієї реклами, але суть не тільки у цьому випадку, а у пошуках можливих компромісів між споживачами і виробниками. Комерсантам слід вже зрозуміти, що об’єднати споживачів та представників рекламного бізнесу, можуть лише спільні прагнення до підвищення якості реклами та стандартів демократії, які повинні проявлятись у взаємній повазі та чіткому відмежуванні понять – свобода вираження поглядів і свавілля.
На останок додам лише те, що передумовою прийняття Закону є існування в суспільстві неписаних правил, які уособлюють в собі думку народу, тому намагання обійти Закон є спроба надурити народ.
P.S.
28.10.2006 року
У нашій державі не закінчено процес формування Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі. Як член цієї Комісії, я наголошую, що на протязі вже багатьох місяців не було будь-яких засідань колегіального органу – Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі та не було призначено Урядом у встановленому порядку її керівництва.
Зазначене дає підстави стверджувати про відсутність у будь-якого члена згадуваної Комісії права легітимного підпису документів Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі. А отже, будь-який експертний висновок Національної комісії не є законним, а його існування у бізнес-структурах дає підстави для звернення до правоохоронних органів та ініціювання розслідування з приводу правомірності його походження.
Шановні батьки! В наш час, коли з екранів телевізорів в кожну оселю неконтрольовано вривається велика кількість продукції з елементами еротики та оголеності, стимулюючи в дітях передчасну зацікавленість питаннями сексу, а реклама «Упаковка з вогником» має яскравий нестандартний вигляд та провокуючий характер, який контекстуально апелює до питань, пов’язаних із статевим інстинктом, пильнуйте своїх дітей на предмет можливого виникнення в них бажання поексперементувати з весело розрекламованим рецептурним лікарським засобом, оскільки він має певний спектр особливостей застосування та протипоказань, зокрема особам до 16-ти років. У випадку виявлення Вами фактів вживання вашою дитиною вмісту упаковки з вогником, або необґрунтованого бажання під впливом цієї реклами в будь-кого з ваших знайомих зайнятись самолікуванням, чи фактів отримання будь-якої шкоди здоров’ю від безконтрольного вживання цього препарату, просимо Вас терміново звернутись до нашої організації, яка буде сприяти наданню Вам фахової медичної консультації або юридичної допомоги в питанні підготовки звернення до судових органів з метою компенсування заподіяної Вам чи Вашим рідним шкоди. Пам’ятайте! Без консультації з лікарем, цей препарат вживати небезпечно.
Краще запобігти шкоді ніж долати її наслідки.